Jo nyt on nähtävissä, että jatkossa tarkastelemme monia asioita ja ilmiöitä uudesta näkökulmasta ja rajapyykistä käsin – ajasta ennen ja jälkeen koronavirusepidemian. Parhaillaankin eri medioissa kirjoitetaan ja keskustellaan paljon epidemian puhkeamisen positiivisesta seurauksesta, kotimaisten matkailijoiden jyrkästi kasvaneesta kiinnostuksesta Lappiin. Siksipä en kirjoita siitä, vaan menen eteenpäin tai oikeastaan taaksepäin.
Vieraanvaraisuutta ja elämyksiä
Haluan nostaa esiin kaksi matkailuun ja toisiinsa liittyvää teemaa, vieraanvaraisuus ja elämykset, joiden kehittämisessä omalta osaltani itsekin sain olla mukana jo reilut kaksikymmentä vuotta sitten. Siihen aikaan Lapissa käsitteellistettiin, sanoitettiin ja tuotteistettiin elämyksiksi se, mikä meille lappilaisille on itsestään selvää ja arkistakin, mutta matkailijalle uusi kokemus. Parhaimmillaan näistä uusista kokemuksista jää pysyvä muistijälki. Vieraanvaraisuus puolestaan juontaa Lapissa aina kestikievariaikaan. Molemmat teemat ovat minusta nyt vähintään yhtä ajankohtaisia kuin parikymmentä vuotta sittenkin. Ne ovat sitä pitovoimaa, jolla voimme kiinnittää kotimaanmatkailijoita Lappiin, kun Kanarian lomat alkavat heitä vetämään puoleensa. Unohtaa ei tietenkään pidä aikanaan palaavia ulkomaan vieraitamme.
Ihmisten kohtaamista
Vieraanvaraisuus luo elämyksiä, joten lukijaa säästääkseni vähän oikaisen ja keskityn tässä vieraanvaraisuuteen. Lähestyn seuraavaksi suoraan sitä, miten ihmeessä vieraanvaraisuus liittyy Leader-toimintaan? No, Leader-ryhmämme Peräpohjolan Leader ry rahoittaa muun muassa maaseutumatkailun kehittämisen yritysinvestointeja kuten koneita, laitteita, kalustoa sekä rakennusten remontointia, rakentamista ja ostamista.
Matkailun ja kartan näkökulmasta toimimme jonkinlaisessa suunnikkaassa, jonka kulmat muodostavat Rovaniemen, Ranuan, Kemin ja Simojoen matkailukeskittymät. Rahoituksemme kohdistuu näihin kulmiin sekä laveammalla pensselillä niitä yhdistäville jokivarsille ja valtateiden kyliin. Suunnikas ei ole suunnikas ilman kulmia ja toiminta-alueemme matkailukeskittymien vetovoiman voikin ajatella säteilevän maaseudun pieniin matkailukohteisiin. Minä toivon, että maaseutumme pienet, elämykselliset matkailuyritykset puolestaan säteilevät kunnon vanhan ajan vieraanvaraisuutta. En tietenkään väitä, ettei myös matkailukeskittymissä kohtaa vieraanvaraisuutta. Leader-toiminta on ihmisten kokoista toimintaa, ihmisten kohtaamista. Minusta samoin maaseudun matkailuyritysten toiminta tulisi lähteä vieraanvaraisuudesta. Yrityksellä olisi hyvä olla kasvot, isäntä tai emäntä, joka ottaa vieraat henkilökohtaisesti vastaan ja luo vieraanvaraisuudellaan, ihmisten kohtaamisellaan niitä elämyksiä, jotka tuovat matkailijan takaisin aina uudestaan.
Juha Kutuniva on toiminnanjohtaja, joka kohtaa ihmisiä matalalla kynnyksellä päivittäin.