KAKSI MUSEOTA YHDELLÄ ISKULLA

Ihan Sodankylän keskustassa sijaitsevaan Museo-galleria Alariestoon on ohikulkijan helppo poiketa. Andreas Alarieston töihin perustuvaa näyttelyä on vastikään täydennetty lisätyllä todellisuudella ja samalla käynnillä voi myös etävierailla kotiseutumuseossa.

Itseoppinut kuvataiteilija Andreas Alariesto (1900–1989) on tunnettu erityisesti värikkäistä, naivistisista maalauksistaan. Kätevän taiteilijan käsissä syntyi myös muunlaisia teoksia – kolmiulotteisia asetelmia, lauluja ja jopa trikkikuvia. Lapin maisemat, porot  ja vanha saamelainen elinkeino näyttäytyvät teoksissa omintakeisella tavalla. Osasta teoksista löytyy myös kritiikkiä taiteilijan elinajan ilmiöitä kohtaan.

Jo vuodesta 1986 toimineessa museo-galleriassa otettiin vastikään käyttöön uutta tekniikkaa. Vierailija voi halutessaan ladata kännykkäänsä Sompio-nimisen sovelluksen, joka tarjoaa galleriakävijöille lisäsisältöä AR-elementtien kautta. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että skannaamalla seinällä olevan taulun voi kuulla siihen liittyvän laulun. Sovelluksesta on olemassa kieliversiot myös englanniksi, saksaksi ja ranskaksi, mikä helpottaa kansainvälisten kävijöiden palvelemista.

– Siinä missä aikuisilla kestää hetken hoksata miten peliohjaimella liikutaan virtuaalimuseossa, käy se lapsilta helposti, kertoo matkailukoordinaattori Marjo Harjula. Virtuaalilaseilla saman ympäristön saa vielä paljon todentuntuisemmaksi.

Sompio-sovellus toimii samaan tapaan myös Sodankylän kotiseutumuseossa, joka sijaitsee hieman syrjemmässä satunnaisen ohikulkijan reitiltä. Kotiseutumuseossa on kuitenkin mahdollista vierailla virtuaalisesti vuodenajasta riippumatta. Tämä onnistuu Museo-galleria Alariestossa joko virtuaalilaseilla tai peliohjaimella isolla näytöllä seikkaillen.

360-kierrokselle voi lähteä myös omalla tietokoneella osoitteessa:
https://www.visitsodankyla.fi/tour/tour.html

Vierailun päätteeksi voi ottaa kuvan Alarieston trikkikuvissaan käyttämän karhun kanssa. Muutenkaan museossa ei ole kuvaaminen kielletty vaan siihen päin vastoin kannustetaan.

Oppia muillekin museoille

– Meillä syntyi jo kauan sitten idea, että haluaisimme tehdä tänne jotain uutta. Jotain sellaista, joka täydentäisi näyttelyä ja herättäisi ehkä myös nuorempien kävijöiden huomion, Sodankylän kunnan matkailukoordinaattori Marjo Harjula muistelee.

Kunta toteutti vuonna 2018 Museo-Galleria Alariestolla ja Sodankylän Kotiseutumuseolla Vauhdin hurmaa Sompiossa –nimisen hankkeen, jossa rakennettiin digitaalista näyttelytekniikkaa. Lapin ELY-keskuksen maaseuturahastosta rahoittaman hankkeen kantava ajatus oli testata useamman tasoisia ja hintaisia tapoja tuottaa fyysisiä näyttelyjä tukevaa sisältöä.

Museo-galleria Alarieston yhteydessä toimii myös Sodankylän kunnan matkailuneuvonta. Matkailuneuvoja Satu Autiolta saa viimeisimmät tiedot alueen asioista.

– Projektipäällikkönä toiminut Harri Hihnala perehtyi erilaisiin tekniikoihin, joista sitten valittiin sopivimmat, Harjula kertoo.
Sodankylässä ollaan tyytyväisiä lyhyessä ajassa aikaansaatuihin tuloksiin. Hankkeessa syntynyt into kehittää toimintaa jäi kuitenkin kytemään.
– Ainahan sitä haluaisi vielä jotain lisää, Harjula naurahtaa.

Sodankylässä tehdyn työn tuloksia saavat hyödyntää myös muut pienmuseot. Hankkeen aikana tehdyistä havainnoista ja oivalluksista syntyi opas, jossa esitellään millaisiin ratkaisuihin päädyttiin ja miksi.

Vauhdin hurmaa pienmuseoille
Lyhyt opas Vauhdin hurmaa Sompiossa -hankkeen tulosten hyödyntämiseen muille pienmuseoille

Teksti ja kuvat: Tuuli Kontio

Museo-Galleria Alarieston löydät Sodankylästä osoitteesta Jäämerentie 3.
Samassa yhteydessä toimii myös Sodankylän Matkailuneuvonta ja sen putiikki.

Aukioloajat ma-pe 10-18, la 10-16.
Lue lisää: Museo-Galleria Alariesto

Vauhdin hurmaa Sompiossa – uudet digitaaliset sisällöt ja ympäristöt sodankyläläisessä kulttuuriperintötyössä

Hankkeen hakija: Sodankylän kunta
Hankkeen rahoittaja: Lapin ELY-keskus
Hankkeen kokonaisrahoitus: 75 700 euroa

Hankkeen kuvaus: Digitaalisten ympäristöjen ja -sisältöjen luomiseen tarkoitettu hanke pyrkii vastamaan kulttuuriperintötyön toimintaympäristön muutoksiin luomalla kulttuuriperinnöstä digitaalista, elämyksellistä sisältöä. Hankkeessa tuodaan uusien välineiden kautta näkyväksi paikallista kulttuuriperintöä ja paikallisidentiteettiä vahvistamalla vaikutetaan yhteisöllisyyden muodostumiseen. Hankkeessa vastataan toimintakentän muutokseen kahtaalta: suunnaten huomio paikallisyhteisöön ja toisaalta laajemman yleisön tavoittamiseen verkkoympäristöjen kautta. Hankkeen kautta palkattu asiantuntija keskittyy hankkeen toimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen, hahmottaen digitaalisia ratkaisuja paikalliskulttuurin, kulttuurimaiseman ja viihtymisen keinoihin, jotka limittyvät luontevaksi osaksi jo tehtyä kulttuuriperintötyötä ja kulttuurimatkailua.

Hankkeen tavoitteena on tuottaa näyttelytoimintaan innovatiivisia ja elämyksellisiä digitaalisia ratkaisuja, sekä luoda www-sivut ja verkkoaineistoja sähköisessä ympäristössä tapahtuvaan kulttuuriperintötyöhön. Verkkoympäristö ja sosiaalinen media otetaan mukaan viestintä- ja markkinointikanavaksi, jotta yhteisöllisen sisällöntuotannon hyödyt: joustavuus ja reaaliaikaisuus saadaan aktiiviseen käyttöön. Museokohteiden näyttelyratkaisuissa luodaan osallistavia sisältöjä, jossa museoyleisö pyritään aktivoimaan vuorovaikutukselliseen toimintaan mm. sisällöntuotantoon. Digitaalisilla ratkaisuilla pyritään luomaan ja vahvistamaan verkostoja alueellisten kulttuurintoimijoiden ja kulttuurikohteiden kesken. Tarinoita ja perimätietoa pyritään myös keräämään paikallisilta asukkailta haastatteluin ja tarinatyöpajojen avulla.

Pin It on Pinterest