Narkauksen kylätalolla heilutetaan kahvakuulaa, tehdään käsitöitä, vietetään perhejuhlia ja taipuupa talo myös kisastudioksi. Nyt en puhu jääkiekon MM-kisoista vaan Leijonan luolasta eli tosi tv –ohjelmasta, johon kotipaikkaansa Narkauksessa pitävä Arctic Warriors osallistui.

Tuotepäällikkömme Katja Misikangas asuu Narkauksessa ja toimii kylätaloaktiivina. Hän sai loistavan idean kisastudion järjestämiseen. Ovathan kyläläiset alusta alkaen olleet meille aivan äärettömän tärkeä tuki ja tsemppaaja.

Talo täyttyi maaliskuisena keskiviikkoiltana viimeistä penkkiä myöten, vaikka suurin osa paikalla olleista oli varmasti katsonut ohjelman jo etukäteen Ruutu.fi-palvelusta. Kun Katja ja Ilkka vihdoin ilmestyivät televisioruutuun, jännitys oli käsin kosketeltava. Lopputuloksen selvittyä talo repesi hurraamaan kuin olisimme katsoneet Suomen johtomaalintekoa jääkiekkopelissä. Olin todella otettu siitä, kuinka aidosti iloisia ihmiset olivat puolestamme. Aistinpa ilmassa ylpeyttäkin oman kylän yrityksen menestyksestä.

Työntekijöitä omalta kylältä

Katja on kertonut, että Narkauksessa, niin kuin monella muullakin kylällä Lapissa on menossa aivan uudenlainen draivi. On ymmärretty, että jos ei itse pidetä palveluista huolta, kylät kuolevat. Ihmiset ovat heränneet aktiivisuuteen.

Meille Arctic Warriorsissa yksi tärkeimmistä asioista on Lapin kylien pitäminen elävinä. Meille on ilo pystyä työllistämään lappilaisia pienviljelijöitä ja villiyrttien kerääjiä ympäri Lappia. Työllistämme oman kylän väkeä myös tuotannossa ja palkkasimme aivan vastikään varastotyöntekijän omalta kylältä, vaikka olisimme voineet aivan hyvin ulkoistaa sen kasvottomalle suuryritykselle. Kun kerroimme tästä Facebook-sivullamme, saimme aivan ylitsevuotavan paljon peukutuksia.

Toki yrityksen kotipaikan sijainti 45 km Rovaniemeltä aiheuttaa omat logistiset haasteensa, mutta vastapainona on myös paljon markkinoinnillista etua. Etelä-Suomessa messuilla ollessamme kerromme ylpeydellä, että tuotteisiimme käytettyjä raaka-aineita voi tulla vaikka katsomaan Narkauksen tilallemme. Se tuo toimintaan läpinäkyvyyttä.

Narkauksen kylä on aivan olennainen osa yrityksemme identiteettiä. Tervetuloa virtuaalivierailulle tilallemme!

Tuija Kauppinen
myynti- ja markkinointipäällikkö

Kuva: Arctic Warriors.

Lue lisää Narkauksen kylän elämästä

Pin It on Pinterest