Positiivisia faktoja ja mielikuvia metsästä pelien avulla
Puunkaatoa, marjojen ja lintujen tunnistamista sekä metsänvartijan tehtävien hoitamista 1800-luvulla. Kaikkia näitä ja paljon muuta voit harjoitella vaikka kahvitauolla omalla tietokoneellasi osoitteessa metsäpelit.fi.Lapin keinon testihenkilö rikkoi Puunkaadossa laavun, otti turhia riskejä liito-oravana ja hätkähti Riistalaukaussimulaattoria. Vaikka tämän testaajan luontosuhde ei olekaan vielä mainittavan huono, ei esimerkiksi kuolettavia laukauksia ole tullut sen kummemmin ajateltua. Söpöjä eläimiä tuntuu sen sijaan loikkivan peleissä ja lastenohjelmissa senkin edestä – yleensä jossain ihan muualla kuin luonnollisessa elinympäristössään.
Metsäpelien tarkoitus onkin tuottaa oikeita mielikuvia metsästä lapsille ja nuorille. Lapin ammattikorkeakoulun ja Suomen 4H-liiton yhteinen Äkräs-hanke rakentaa omia ja kerää muiden tuottamia metsäaiheisia pelejä metsäpelit.fi-portaaliin. Tavoitteena on pelillistää suomalainen luonto- ja metsätietous lapsia ja nuoria kiinnostavaan muotoon.
Äkräs-hankepäivän aikana testattiin virtuaalista puunkaatoa. Ohjelmoija Mikko Pallas (oik.) Lapin AMK:sta auttaa 4H-liiton metsäasiantuntija Sampo Juhajokea virtuaalilasien kanssa.
Nuori tunnistaa alleviivaavan opetuksen
Viihteellisyyden ja opettavaisuuden yhdistäminen on iso haaste. Pelin pitää olla nykyaikainen, viihdyttävä ja mielenkiintoinen, eikä saarnaamiseen ja faktojen eteen asettelemiseen ole varaa sortua. Äkräs-hanke haluaa tuottaa metsätietoutta viihteellisyyden huntuun verhottuna.
– Meillä ei ole tarkkoja rajoja siitä, kuinka paljon metsäpelissä tarjotaan faktoja ja osaamisia. Tärkeää on, etteivät tarjoamamme faktat ole vääriä ja ettemme opeta huonoja käytäntöjä metsässä olemiseen ja siitä nauttimiseen, toteaa projektipäällikkö Petri Hannula.
Kun siirrytään tavoittelemaan lasten sijaan nuoria, edetään haasteen määrässä taas muutama level eli taso ylöspäin.
– Teenagers smell educational games miles away, hankkeen ohjausryhmän Darja Heikkilä siteeraa tiedekeskuskongressin pelillisyyssessiossa kuulemaansa.
Eli teini haistaa opetuksellisuuden kilometrien päähän.

4h-liiton järjestöpäällikkö Mari Niska kaataa puita.
Puut poikki virtuaalisesti
Äkräs-hanke on toteuttanut messukäyttöön ja metsäpelit.fi-sivustolle Puunkaato-pelin, jossa pelaaja viedään metsäiseen ympäristöön kaatamaan maastoon merkkityjä puita. Puita ei saa kaataa toisten puiden päälle, koska se vahingoittaa olemassa olevaa kasvustoa ja johtaa pisteiden vähenemiseen. Maisema seurailee vahvasti Suomen luonnossa olevaa kasvustoa mahdollisimman viihdyttävällä ja realistisella tavalla.
Virtuaalitodellisuus on uusi ja erittäin mielenkiintoinen teknologia, jossa virtuaalilasien avulla pelaaja saadaan siirrettyä osaksi pelimaailmaa ja kokemaan metsä uudella tavalla vaikka kotisohvalta tai messuosastolta käsin.
Äkräs-hanke rakentaa omia ja kerää muiden tuottamia metsäaiheisia pelejä metsäpelit.fi-portaaliin.
Pelejä kehittämään?
Äkräs-hanketta toteuttavat Lapin ammattikorkeakoulu ja Suomen 4H-liitto. Lapin ammattikorkeakoulu vastaa hankkeen hallinnosta ja pelikokonaisuuden toteutuksesta. Suomen 4H-liitto vastaa hankkeen nuoriso- ja sidosryhmäviestinnästä.
Lapin ammattikorkeakoulussa toimivalla tieto- ja viestintätekniikan ohjelmistolaboratoriolla ( pLab) on runsaasti kokemusta peliteknologiaa hyödyntävistä projekteista. Pelejä voivat kehittää muutkin. Pelikehitystyökalut ovat nykyään kaikkien tavoitettavissa ja opeteltavissa.
Äkräs-hankkeessa toteutettavat assetit, kuten puut ja maastoelementit ovat tulossa kaikkien saataville www.metsäpelit.fi-osoitteen kautta. Lapin alueella on tarjolla osaamista erilaisien koulutuksien muodossa, joiden kautta hyppääminen pelikehitykseen on kohtuullisen pienellä vaivalla saavutettavissa. Vaikka pelaaminen on hauskaa ja kohtuullisen helppoa, niin pelien rakentaminen ei kuitenkaan ole helppoa.
Leireilläkin pelataan
Äkräs-hankkeen aikana Lapissa järjestetään kuusi metsäpeliteemaista leiriä 7-21-vuotiaille. Metsäpelileireillä samanhenkiset lapset ja nuoret pääsevät kokemaan suomalaisen luonnon digitaalisesti ja livenä.
– Kolmipäiväisillä leireillä pelataan sisällä ja ulkona, tutustutaan uusiin kavereihin ja saadaan uusia metsäelämyksiä, kertoo hankevastaava Anne Annala.
Teksti ja kuvat:
Tuuli Kontio
yhteistyössä Äkräs-hankkeen kanssa